Fotografisanje portreta

 Fotografisanje portreta

Kada je reč o fotografskim izazovima onda je profesionalno fotografisanje portreta svakako jedan od njih; jedan pravi izazov. Zbog čega je ova fotografska usluga toliko posebna i zbog čega se smatra fotografskim izazovom? Pre svega, zato što zahteva saradnju između osobe koja se fotografiše i između fotografa; zato što su svi modeli drugačiji i neophodno je svaki put se prilagoditi specifično tom modelu… ukratko, zato što se fotografisanje portreta sastoji iz veoma mnogo aspekata. Tehnika i dobri aparati jesu od velike važnosti, ali iskustvo i talenat predstavljaju presudnu stvar kada je reč o fotografisanju portreta. Ono što najviše iziskuje neophodan talenat, jeste upravo suština fotografisanja portreta, a to je – uhvatiti karakter modela i ovekovečiti ga u fotografiji; a, talenat je taj koji nadopunjuje praznine u iskustvu…upamtite – koliko god da je nečije iskustvo veliko, za ovu oblast fotografisanja ne može biti potpuno, jer svaki model je drugačiji.

Naše iskustvo u ovoj oblasti fotografisanja do sada nas je naučilo da je prvi korak – uspostavljanje dobrog odnosa i poverenja između fotografa i modela. Ukoliko ne postoji poverenje između fotografa koji fotografiše portret i osobe čiji se portret radi onda su u samom startu šanse za kvalitetnu fotografiju veoma umanjene. Dobar fotograf treba da upozna osobu za veoma kratko vreme kako bi u toku fotografisanja mogao da sarađuje sa njom i da fotoaparatom uspe da usnimi njen karakter. Takođe, fotografisanje portreta će varirati od teme do teme; nije svako fotografisanje portreta isto, šablonsko; ono varira od namene, od osobe do osobe, i od mesta gde se fotografija radi itd. Nije isto ako se fotografija portreta radi u studiju, pod veštačkim osvetljenjem, ako se radi u prirodi ili negde drugde, na nekoj umetničkoj sceni npr. Nije isto ako se osoba fotografiše namenski za nekakav book, ili nekakvu reklamu, ili možda za uspomenu… Fotografisanje maturanata u srednjoj školi takođe je jedan vid fotografisanja portreta jer se svaki učenik fotografiše posebno za uspomenu; upravo -„posebno“ – je ključna reč, kada govorimo o fotografisanju portreta jer svaka osoba čiji se portret radi jeste posebna i drugačija, i zbog toga je potreban drugačiji pristup. Fotografije portreta različitih osoba moraju biti različite, ne smeju da se rade šablonski, jer to onda nije profesionalna fotografija. Razmislite samo o osobama koje znate i pokušajte da zamislite njihove portrete… da li Vam oni nalikuju jedni na druge? Ne može se isto fotografisati stidljiva devojka i latino plesačica; ili, npr. sportista i programer, ili starac i dete… bilo da se osobe suštinski razlikuju po karakteru, bilo po godinama, po nacionalnosti, po načinu oblačenja… sve to će zahtevati i različit pristup kako bi se na pravi način uhvatio karakter te osobe i samim tim kako bi se načinio veran portret. Veran portret je jedini pravi profesionalni fotografski portret.

Neke veštine kojima se služe profesionalni fotografi jesu da navedu modela da nešto radi tokom fotografisanja kako bi na fotografiji izgledao što prirodnije i sponatanije; fokusirati oči ili uhvatiti određenu grimasu, emociju, facijalni izraz ukoliko je možda u pitanju nekakva specifično umetnička fotografija… Sve su to samo neke od nijansi, samo neke od mnoštva varijacija kojih ima kada je reč o fotografisanju portreta. Uzmite npr. da Vam je potrebna samo fotografija nečijeg lica, dakle nijedan drugi deo tela do lice, čist portret nečijeg lica. Treba učiniti tu fotografiju živom, zanimljivom; nemaju svi ljudi na ovom svetu lepo ili interesantno lice, ali ipak ukoliko ih fotografiše profesionalni fotograf iz njih se može izvući maksimum, njihova suština, karakter, emocija. Ukoliko fotograf priđe previše blizu kada fotografiše, crte lice će se deformisati zato što će nos svake osobe biti koliko-toliko bliži fotoaparatu nego bilo koji drugi deo lica, i samim tim će na fotografiji izgledati veći; da li Vam se to nekada desilo dok ste se i sami amaterski bavili fotografisanjem, da Vam neko na fotografiji ispadne potpuno drugačije, da ima veći nos, ili da jednostavno ne liči na sebe u stvarnosti? Sigurno da jeste, a to je sve zbog toga što niste upoznati sa tajnim veštinama fotografisanja i zato što ne posedujete profesionalnu opremu. Zbog toga se ovaj posao i prepušta profesionalcima. Navedeni problem deformisanja lica rešava se vrlo lako uz dovoljno odstojanje i dovoljno kvalitetan zum koji profesionalni fotoaparat mora posedovati… i tako se u beskraj može pisati o manjim ili većim problemima i njihovim lakšim ili težim rešenjima kada je reč o fotografisanju portreta.

Fotografisanje portreta mora obuhvatati sledeće koncepte – vernost i umetnost; ukoliko njih nema, nema ni pravog portreta. Ukoliko se na fotografiji portreta ne prepoznaje osoba onda je fotografija potpuno promašena; a ukoliko se na fotografiji ne vidi bar deo karkatera te osobe onda nema umetnosti, fotografija je prazna. Samo ravnomernom kombinacijom vernosti i umetnosti dobija se pravi portret; jer ponekada bez profesionalnog fotoaparata i tehničkih veština, amater može izraditi umetničku fotografiju, ali ona neće predstaviti osobu koja je pozirala; ili ako uspe da usnimi verno osobu, fotografija može biti štura i prazna.

Ukoliko Vam se dopadaju fotografije portreta koje smo mi radili i želite da nam ukažete Vaše poverenje, prvi korak koji treba da preduzmete kada nas pozovete, jeste da nam prilikom razgovora jasno stavite do znanja kakvu fotografiju želite. U zavisnosti od Vaših zahteva mi možemo organizovati profesionalno fotografisanje u studiju sa vrhunskim osvetljenjem, možemo se dogovoriti za fotografisanje u prirodi… možemo se dogovoriti oko svih idealnih uslova za Vašu profesionalnu izradu portreta. Nikada nemojte zaboraviti da je u pitanju Vaš lični portret i da ste Vi oni koji treba na prvom mestu da budu zadovoljni fotografijom.